HiFiSalsa : http://www.hifisalsa.dk/showme.php

Hjemmeside - Artikler - Anmeldelser

Det danske salsamiljø er bagud!

Academy of Streetsalsa

Anmeldelse af det danske salsamiljø.
Flere og flere får øjnene op for det. Den ubehagelige sandhed.
Vi er bagefter. På salsaområdet.
Ikke bare bagefter gamle salsalande som Columbia, Cuba og U.S.A.
Ikke bare bagefter de nye salsahovedstæder som London, Madrid og Paris.
Ikke bare bagefter vores sydlige nabo Tyskland.
Det er meget værre. Vi er bagefter, langt bagefter vores nordiske broderlande Sverige og Norge.
Facts:
Norge har flere internationale salsafestivaler.
Med Rueda de Casino, Rueda de Bachata, Crossbody etc.
Sverige, Stockholm, Göteborg, sågar Helsingborg afholder salsafestivaler med topnavne fra hele verden.
Begge lande har dansere, instruktører og kompagnier som drager verden rundt og underviser. Både i crossbody og cubansk salsa.
Eneste sted, hvor vi danskere kan være med, er når det gælder antallet af livekoncerter, dog kun når det gælder cubanske bands.
Alt for mange dansere og instruktører stiller sig tilfreds med alt for lidt.
Salsa skal selvfølgelig først og fremmest være sjovt. Men ambitioner om at udvikle og påvirke dansen er bare med til at gøre det hele sjovere.
Det Københavnske Salsamiljø, særligt salsaskolerne, er præget af en holdning, der hedder enhver passer sit.
Vi afholder fester for vores egne elever. Tager på ture med med vores egne elever. Omtaler helst ikke andre danseskoler og instruktører.
Og så praler vi med at lige præcis VI er de bedste, og først med det nye.
Faktum er, er vi er nogenlunde lige meget bagefter!
For at komme videre bliver vi nødt til at arbejder sammen på tværs af danseskoler, klubber m.m.
Vi bliver nødt til gå i hård træning for at blive bedre dansere og instruktører. Det er ikke nok at have det i munden!
Første projekt kunne være at gå sammen om at lave den første rigtige Københavnske Salsafestival med store udenlandske navne.
Med ønske om en ny sæson med masser af nye salsainitiativer og visioner!
Thomas Nygaard
kunstnerisk leder
Academy of Streetsalsa

Indrykket af : thomas nygaard, streetsalsa 18-Jul-2006 23:39 - Senest opdateret : 08-May-2007 23:01

Mere information

Læst antal gange : 1718
Kommentarer (8) - Skriv kommentar - Send note til redaktionen

Kommentarer

Salsa Samarbejde

Kære Thomas
Jeg synes det ville være en god ide med en formaliseret samarbejde, fx som at der blev lavet / aftalt et standardiseret figur program, bronze sølv guld og der bleve lavet elev konkurrancer på de forskellige niveauer.
så kan flere elever danse sammen.
Der kunne også laves salsaaftener i mellem lærenes elevgrupper.
Jeg er helt klart interesseret i et samarbejde.
Nis Kristensen, timelærer i Lyngby Tårbæk aftenskole. NIK(sjovtA)TELE1000.dk

Indrykket af : Nis 23-Jul-2006 15:22 - Senest opdateret : 15-Apr-2007 21:30 - Besvar - Send note til redaktionen

Kan man anmelde sig selv?

Du kalder din artikel for en "Anmeldelse af det danske salsamiljø"
Kan man anmelde sig selv?
Du er jo en af de første instruktør som har været med til at sprede salsa her i KBH og hele DK, (tror jeg) Så måske burde du spørge dig selv, hvad DU ku gør bedre.
Jeg havde en samtale forleden med en seriøs danser (jazzballet) og han kommenteret at efter hans mening, så virkede salsamiljøet, både underviser, og danser som en rigtig hyggeligt miljø, men ikke nogle seriøse danser eller rigtige instruktøre. Det vil jeg delvis give ham ret i.
Stort set alle os er stadig i en læreprocess, både som instruktør og danser.
Men, det vigtigste er ikke hvor god man er, men at man gør sit bedste og gerne vil forbedre sig selv hver dag. Eller hvad?
Og endnu vigtigere at man er tro mod sig selv, og med det man gør, i dette tilfælde TRO MOD SALSAEN !
Der er alt, alt for mange danser som tror at de kan undervise, bare fordi de kan et par grundtrin. Eller folk som tror at man kan danse salsa til ren DISCO!
Efter min mening er der for mange danser og instruktør, som er ligeglad med det musik de danser til. ?!
Mange af instruktør ved ikke engang hvilken stilart de underviser i, og det er fair nok, MEN
De kalder det for diverse ting som de slet ikke ved nok om. Det bunder nok i uvidenhed, fordomme eller sikkert også hvilke synsvinkel man har.
Jeg håber ikke at folk tager imod min kommentar som kun kritik, fordi jeg synes at der er mange gode danser og gode seriøse instruktøre her i DK...
Lad os samle seriøse krafter, hvor alle bliver indraget, ikke kun "CUBANSKE" "DET SÅKALDTE CROSSBODY" "NEW YORK" "PUERTO RICAN" "L.A." eller whatever salsadans, som folk danser.
Salsadans er ikke "STILARTER" men det starter først og fremmest i kærligheden til musikken, og kendskab til musikken.
Så lad os få det "1st COPENHAGEN INTERNATIONAL SALSA FESTIVAL" op og stå med det samme, så folk kan få NY INSPIRATION, OG FOLK KAN UDVIDE DERES HORISONT omkring salsa!
Salsaludos...
L. Fernando Elias R.
www.salsainstruktor.dk
mobile: 24483008

Indrykket af : Fer 18-Aug-2006 15:55 - Senest opdateret : 18-Aug-2006 15:55 - Besvar - Send note til redaktionen

Anmeldelse forstsat

Kære Fernando
Når der nu ikke er nogen andre, der anmelder os...så må vi jo gøre det selv!
Og jeg mener, vi instruktører, salsaklubber, salsaarrangører m.fl. bør være bedre til at lave tværgående arrangementer.
Der er jo masser af små gode initiativer rundt omkring. Men i modsætning til mange steder i udlandet mangler vi nogle store events, der kan samle miljøet. Salsa i København består af en masse små isolerede øer.
Altfor mange dansere ses f.eks. aldrig eller kun sjældent udenfor de trygge rammer hos den salsaskole vedkommende går på. Det er synd.
Jeg vil give dig helt ret i at nogle instruktører ikke er helt bevidste om deres ansvar! At være salsainstruktør bør ikke bare være en måde at tjene penge på. Som instruktør er man "kulturbærer". Man er formidler af en global (og social) musik- og dansekultur.
Nogle steder (i udlandet!) opfatter man salsa som kunstform!
M.h.t. til det du skriver om indlevelse i musikken er jo både enig og uenig med dig. Du er jo om nogen en meget dygtig fortolker af visse genre indenfor salsaen - helt på internationalt plan.
Men salsa er meget andet end f.eks. end "klassisk" New York Salsa/Mambo m.m. eller Cubansk Timba.
Den latinamerikanske musik- både musikken og dansen - har altid lånt fra andre genre.
I 60´erne lånte "boogaloo´en" - som vi jo stadig danser til i dag, så meget fra soulmusikken, at man knap kunne høre forskel!
I 70´eren blandede man andre stilarter ind som f.eks. funk og disco. Los Van Van´s Disco Azucar er et kendt eksempel. Mange latinamerikanske musikere er kendt for at bevæge sig indenfor flere forskellige genre og mikse dem, bl.a. nyligt afdøde Ray Baretto.
Om man kan danse salsa til andet end "salsa" (hvad er "salsa" i øvrigt. "Salsa" er jo i forvejen end paraplybetegnelse for mange forskellige understilarter) er nok en smagssmag.
Indenfor mange andre danse er det fuld acceptabelt. Swing, som er en af salsaens allernærmeste slægtninge, og meget historisk / kulturel bevidst, har i mange år eksperimenteret med at danse til andre musikformer, bl.a. hiphop!
Så hvorfor ikke salsa?
Jeg synes, det er i salsaens ånd, at eksperimenterer og bryde "regler".
De bedste hilsner

Indrykket af : thomas nygaard, streetsalsa 20-Aug-2006 20:54 - Senest opdateret : 20-Aug-2006 20:54 - Besvar - Send note til redaktionen

Hej Thomas

Jeg ved godt hvad du snakker om....
En lille uenighed til en vis såkaldt "salsakonkurrence".. men det er jeg ligeglad med...
Selvfølgelige kan man blande og eksperimenterer.
Dans ER en kunstform, og i kunst skal man eksperimenter. Men det ikke al dans man kan kalde kunst. Der er nogle præmiser. Der SKAL være sammenhæng mellem dans-musik.
Kunst er altid i konstant udvikling, det er foranderligt. I den kreativ process, bliver kunstneren inspireret, og inspiration kan hentes,, forskellige steder, indefra eller udfra. fra det nærme til det fjerne. Det er overraskelsen som tit betager os og rør os.
Og jeg er den første til at tage afstand til stilarter eller fastlåste genre!
Tværtimod, det er dejligt befriende at lade sig inspirer af noget som man ikke kender til. Forandring fryder :)
Jeg synes at du adskilliger DANS fra MUSIKKEN, som om det var to forskellige ting.. DET ER FORKERT !
I princippet er der ikke noget som hedder forskellige stilarter indenfor dans, men.... DET ER MUSIKKEN!! det hele er dér, i musikken!
Musik og dans hænger sammen.
Når vi danser udtrykker vi musik gennem vores bevægelser.
Der må være en sammenhæng mellem det man hører, det man føler når man hører musikken, og den måde man vælger at udtrykke sig.
Hvis man skal udvikle sig, inspire sig, og blive en bedre danser, så lyt forfanden til musikken !!
Det hele starter med og kun med musikken.
DERFOR ! kan man ikke danse salsa til DISCO.
Medmindre musikken er en blanding af DISCO/SALSA, så hedder den stilart man danser: DISCO/SALSA :)
Hvis man underviser i Mambo, så bruge mambomusik. Hvis man underviser i Salsa, så bruge salsamusik.
Hvis man ikke kan lide salsamusik, så lade være med at undervise i salsadans, det er en dårlig idé!
Hvis bevægelserne og musikken ikke hænger sammen, så er det tomt, usammenhængende, formålløse bevægelser. Ligesom når noget musik nærmest bare er støj!
Forstår du hvad jeg mener??
Jeg synes at folk her i Kbh. nyder musikken, og det er fedt at se på. Specielt fordi de fleste ikke forstår det, hvad de synger om, men de nyder bare musikken. Der skal nok komme nogle flere gode danser. Når folk bliver mere vandt til at hører musikken og nyde den.
I Sverige og Norge er der mange flere latinamerikaner, som i høj grad er vandt til at hører salsamusikken, de har en personlig forhold til den, så de har en fordel. Det betyder slet ikke, at man er en bedre danser hvis man er fra latinamerika, overhoved ikke. Men det er en fordel at have kendskab og en personlig forhold til det musik man danser til. Derfor:
MORALEN
Glem alt om stilarter. Hvis du vil blive en bedre danser, så lyt, og lyt, og dans og dans :)
Salsaludos
Fernando Elias R.
www.salsainstruktor.dk

Indrykket af : Fer 21-Aug-2006 23:39 - Senest opdateret : 22-Aug-2006 14:05 - Besvar - Send note til redaktionen

Dance History

The aesthetics of dance - Basic motives: self-expression and physical release - One of the most basic motives of dance is the expression and communication of emotion. People-and even certain higher animals-often dance as a way of releasing powerful feelings, such as sudden accesses of high spirits, joy, impatience, or anger. These motive forces can be seen not only in the spontaneous skipping, stamping, and jumping movements often performed in moments of intense emotion, but also in the more formalized movements of “set” dances, such as tribal war dances or festive folk dances. Here the dance helps to generate emotions as well as release them.
People also dance for the pleasure of experiencing the body and the surrounding environment in new and special ways. Dance often involves movement being taken to an extreme, with, for example, the arms being flung or stretched out, the head lifted back, and the body arched or twisted. Also, it often involves a special effort or stylization, such as high kicks, leaps, or measured walks. Dance movements tend to be organized into a spatial or rhythmic pattern, tracing lines or circles on the ground, following a certain order of steps, or conforming to a pattern of regular accents or stresses.
Dance can, in fact, create a completely self-contained world for dancers, in which they are capable of physical effort, prowess, and endurance far beyond their normal powers. Dancers are not just performing artists; their bodies are also the instruments through which the art is created. The quality of this art, therefore, necessarily depends on the physical qualities and skills that dancers possess. The stronger the more flexible a dancer’s body, the more capable it is of a wide range of movements. Daily classes are necessary not only to mold the body and develop the necessary physical skills but also to maintain the body in its proper condition and prevent injury. Many dance movements make strenuous and unnatural demands on the joints, muscles, and tendons, and it is easy to strain or damage them if the body is not properly maintained. The exercises involved in a dancer’s training depend on the style of the dance. African dancers and certain modern dancers have to be extraordinarily supple in the torso and pelvis in order to execute the ripples, twists, and percussive thrusts that their particular dances require.
Dance also plays a number of important social roles in all cultures, notably in matters of celebration, courtship, recreation, and entertainment, Courtship dances, for example, allow the dancers to display their vigor and attractiveness and to engage in socially accepted physical contact between the sexes. On motif in particular, the fertility leap, in which the male dancer lifts the woman as high as he can, is common to many courtship dances.
The importance of dance in courtship and social gatherings is probably older than its use as recreation and entertainment. Many scholars have suggested that dance was once an integral part of everyday life, accompanying both practical activities and religious rituals. Only when more complex social and economic structures began to emerge and a leisured class or caste came into existence did people begin to see dance as a source of pleasure, in some way distinct from the most important issues of survival.
Evidence of dance records dates to the ancient Egyptians, who used hieroglyphs to represent dance movements
The many Afro-Caribbean dance forms are usually considered to constitute a distinct ethnic form because they share certain characteristic movements. In performance today, most Afro-Caribbean dance companies are made up of both dancers and drummers, the percussion marking out the rhythm and helping to intensify the emotion. Frequently the dancers take turns performing, and there is usually a great deal of informal communication among members of the company on stage.
Drama - Throughout history there has been a rough division between dramatic dance, which expresses or imitates emotion, character, and narrative action, and purely formal dance, which stress the lines and patterns of movement itself. Because dance movements are often closely related to everyday forms of physical expression, there is an expressive quality inherent in nearly all dancing.
Choreography – is the art of making dances, the gathering and organization of movement into order and pattern. Most social and recreational dances, on the other hand, are products of long evolution, involving innovations that groups of people or anonymous individuals have brought to traditional forms. When choreographers set out to create new works, or possibly rework traditional dances, their impulses or motivations for doing so vary widely. The methods by which different choreographers create their work vary. Some work closely with the dancers from the beginning, trying out ideas and taking suggestions from the dancers themselves before pulling all the material together. Others start with clear ideas about the shape of the piece and its content even before going into the studio.
Source:
www.Britannica.com

Indrykket af : Fer 21-Aug-2006 23:44 - Senest opdateret : 21-Aug-2006 23:44 - Besvar - Send note til redaktionen

Hvis du vil skrive kommentarer skal du tilmeldes som bruger

Skriv en kommentar

Vil du have teksten på vores hjemmeside læst højt, kan du hente et lille gratis program på www.adgangforalle.dk - (åbner nyt vindue)

Street Salsa

Tor. d. 7. okt. 2010 : SALSA FOR BEGYNDERE

SALSA FOR BEGYNDERE

Ny salsa undervisnings sæson med Salsa Libre!
Vi bruger "trin for trin" undervisnings metode som er afprøvet ...[Læs mere]

[-> oversigt...]

CphSalsa

Yes!, Mit kamera duggede af begejstring: ”El Tren” i Vega

Los Van Van i Vega d. 4.3.2006

Lørdag rullede det cubanske damptog Los Van Van henover scenen i Vega, København.
Toget rullede uafbrudt ...[Læs mere]

[-> oversigt...]

http://www.www.cubakultur.dk/

Vil du have dit arrangement eller kursus omtalt på HiFiSalsa?
Vores Info formular kan bruges af alle til at tilføje opslag om salsabegivenheder til HiFiSalsa.

http://www.qualityliving.dk/
http://www.salsavida.dk/

Kritik, kommentarer, ideer, tips, forslag?

Brug vores kontaktformular til at give feedback...

*